Kategorier
Okategoriserade

Krönika: Basnäring som flyger

Bild Johan Fjällström
KRÖNIKA Besökare som färdas till och från länet för att arbeta eller för turism har stor påverkan på vår regionala ekonomi.
Det är viktigt med organisationer som Swedish Lapland Visitors Board som argumenterar för detta som ofta går under radarn. Under 2016 ökade andelen tyska besökare med 13 procent och ökningen av gäster från Storbritannien var 38 procent. Antalet gästnätter nu uppgår till rekordnivån 3,5 miljoner per år enligt senaste mätningen. Av detta är den utländska andelen 27 procent, bara Stockholm och Värmland har en marginellt högre andel utländska besökare.
Biltestnäringen i Arjeplog fortsätter att locka internationella gäster. Av 143 000 övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingplatser var nära hälften utländska gästnätter. Biltestföretag finns även i fler av länets kommuner och de har en liknande utveckling.
Biltestbranschen är skygg av naturliga skäl, eftersom bilföretagen och komponenttillverkare har anledning att skydda sina affärshemligheter. Även eventföretagen har anledning till diskretion – många av deras kunder vill komma undan från uppmärksamhet och ständigt rampljus. Detta är några anledningar till att branschen inte får den nationella uppmärksamhet som den förtjänar.
Företag inom både biltest och besöksnäring bygger imponerande samarbeten som gör att besökarna blir professionellt bemötta och återvänder till sina hemländer med positiva intryck som sedan resulterar i ännu fler besökare.
Nu gäller det att vi värnar om goda kommunikationer så att våra gäster kan komma hit. Det är min uppmaning till politiker och beslutsfattare.
Per Nilsson företagsanalytiker
Norrlandsfonden